Kabinet schaft bpm-teruggave taxibranche per 2020 af
6 augustus 2019Taxibedrijven krijgen vanaf 2020 geen aanschafbelasting (bpm) meer terug wanneer zij nieuwe auto's aankopen. De afschaffing geldt voor straattaxi's, contractvervoer en doelgroepenvervoer (zorg- en leerlingenvervoer). Of een combinatie hiervan.
Met het afschaffen van de bpm voor taxivervoer hoopt het kabinet de branche te verduurzamen. Wanneer een ondernemer op dit moment een nieuwe personenauto koopt en die voor (meer dan) 90% gebruikt als taxi, dan kan hij of zij de betaalde bpm terugvragen. Door deze regeling in te trekken, stimuleert de regering bedrijven om minder vervuilende taxi-auto's en -bussen aan te schaffen.
Wat is bpm?
Bpm staat voor Belasting voor Personenauto's en Motorrijtuigen. Wanneer je een personenauto, een motor of een bestelauto koopt, dan betaal je eenmalig bpm wanneer het vervoersmiddel een kenteken krijgt. Eigenlijk kun je het vergelijken met aankoopbelasting. Hoe hoog de bpm is, wordt bepaald door de CO2-uitstoot. Hoe lager die is, hoe minder bpm je hoeft te betalen. Personenauto's die geen CO2 uitstoten (bijvoorbeeld elektrische auto's) krijgen vrijstelling van bpm.
Kostenstijging
Afhankelijk van het type auto en gewicht ervan, kan een taxi-onderneming met de huidige bpm-regeling al snel duizenden tot soms wel tienduizenden euro's terugkrijgen. De KNV (Koninklijk Nederlands Vervoer) vreest daarom voor flink hogere kosten voor taxi-ondernemers. En Stichting Taxibelangen Nederland (STN) denkt dat een taxichauffeur, na de afschaffing van de bpm-teruggave, steeds minder voordelen heeft ten opzichte van particulieren.
Het besluit komt niet uit de lucht vallen. Al in 2011 wilde de toenmalige staatssecretaris Frans Weekers af van de bpm-teruggave voor taxivervoer. De branche protesteerde en het plan sneuvelde. Maar per 1 januari 2020 is de afschaffing alsnog een feit: de regering zet vanaf dan in op een bpm-systeem op basis van verduurzaming. Dus wie als taxi-ondernemer vergroent, profiteert.
Profiteer nu nog van de huidige regelgeving
Een oplossing voor de taxibranche om de bpm-kosten te verlagen, is dus door te kiezen voor de aanschaf van nul-emissievoertuigen. Precies zoals het kabinet dat wenst. Maar de beste remedie is om nu nog te profiteren van de huidige regelgeving rondom bpm-teruggave. Haal de aanschaf van een nieuwe taxi naar voren en kies bijvoorbeeld voor een ruime en rijk uitgeruste ŠKODA SUPERB COMBI, nu met gratis DSG-automaat. Of profiteer nog tot 30 oktober van aantrekkelijk Tour Voordeel, met luxe Business Upgrades, op de riante OCTAVIA COMBI.
Zakelijke mobiliteit op maat
Het Van den Udenhout Business Center biedt totaaloplossingen voor zakelijke mobiliteit. Het speelt in op mobiliteitswensen van klanten en hun werknemers, waarbij volledige ontzorging centraal staat. Voor ieder bedrijf - klein of groot - bieden wij maatwerkoplossingen, afgestemd op de actuele situatie met nieuwe en innovatieve oplossingen waar de markt om vraagt. Denk bijvoorbeeld aan flexible lease, leasen zonder risico en kosteloos inleveren na 12 maanden. Maar ook bij koop, financiering of verzekering helpen wij onze zakelijke klanten graag.
Benieuwd wat ons Business Center voor jou(w) (bedrijf) kan betekenen?