15 april 2021

Audi onthult nieuwe elektrische SUV: dit is de Q4 e-tron (inclusief Q4 Sportback e-tron)

Audi onthult nieuwe elektrische SUV: dit is de Q4 e-tron (inclusief Q4 Sportback e-tron)
De nieuwste elektrische SUV van Audi: dit is de Q4 e-tron

Audi vervolgt haar elektrificatie-offensief en toont woensdagavond voor het eerst haar nieuwe Q4 e-tron én Q4 Sportback e-tron aan het grote publiek. Ze beschikken over een actieradius tot 528 kilometer en een vanafprijs van € 48.295,-.

Kleine(re) broertje van

De Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron zijn beide 4 meter 59 lang. Ze zijn daarmee duidelijk het kleinere broertje van de e-tron SUV (en Sportback). Ze meten 2 meter 77 in de wielbasis. Die is daarmee gelijk aan die van de ID.3 en ID.4 van Volkswagen en de ENYAQ iV van ŠKODA. En net als deze modellen is ook de Q4 e-tron op het modulaire MEB-platform van Volkswagen Group gebouwd. Zowel de Q4 Sportback e-tron als de reguliere Q4 e-tron zijn zeer aerodynamisch vormgegeven: de Q4 e-tron heeft een Cw-waarde van 0,28. De Q4 Sportback e-tron heeft, met zijn coupé-achtige daklijn, een Cw-waarde van slechts 0,26.

Het bericht gaat verder onder de afbeelding

Audi Q4 Sportback e-tron

Herkenbaar gezicht

De nieuwe Q4 e-tron modellen hebben een herkenbaar, maar eigen, gezicht. De grote grille staat centraal en heeft aan weerskanten een opvallende led-unit. De verlichting is over twee lagen verdeeld, met in de bovenste laag de leddagrijverlichting. De ledkoplampen zitten er direct onder. Ledkoplampen zijn overigens de standaard. Voor een meerprijs kan de ledmatrix-verlichting - met vier verschillende signaturen - gekozen worden. De nieuwe modellen beschikken, in tegenstelling tot de e-tron SUV, niet over camera's op plaats van de zijspiegels. Velgen zijn beschikbaar van 19- tot 21 inch.

Het bericht gaat verder onder de afbeelding

Het front van de Q4 e-tron

Ruim

Door de grote wielbasis en de (dankzij het centraal gelegen accupakket) vlakke bodemplaat zijn de Q4 e-tron modellen erg ruim vanbinnen. De ruimte van het interieur is volgens Audi zelfs te vergelijken met die van de Q7. De Q4 e-tron heeft een bagageruimte van 520 liter, de Sportback 535 liter. Met de achterbank plat is de bagageruimte van de Sportback te vergroten naar 1.460 liter. En die van de reguliere e-tron zelfs naar 1.490 liter.

Het bericht gaat verder onder de afbeelding

Het interieur van de Q4 e-tron

Milieubewust

In het interieur zijn (méér dan in de andere modellen van Audi) gerecyclede materialen verwerkt. De stoelbekleding van de S line-versies bestaan voor 80% uit gerecyclede petflessen. Maar ook 27 verborgen delen in de auto zijn vervaardigd uit gerecyclede kunststoffen.

Het instrumentarium van de Q4 e-tron is volledig digitaal en te bedienen met de touch-oppervlakten in het nieuwe stuurwiel. Centraal staat het 10,1" MMI touch display, voor een meerprijs kan gekozen worden voor de nog uitgebreidere 11.6"-variant. Op verzoek zijn de modellen leverbaar met Virtual Cockpit en head-up display, dat gebruikmaakt van augmented reality.

Het bericht gaat verder onder de afbeelding

Zo ziet de Audi Q4 e-tron er vanbuiten uit

Instapmodel (35 e-tron)

De Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron worden leverbaar worden met bekende elektrische aandrijflijnen. De 35 e-tron is het instapmodel, met een 52 kWh accupakket en een 170 pk (en 310 Nm) sterke elektromotor op de achteras. Daarmee komt hij, WLTP gemeten, 341 kilometer ver. De Q4 Sportback komt net iets verder, die haalt namelijk 349 kilometer. Beide sprinten ze in 9 seconden naar de 100 km/u en kunnen ze tot 1.000 kilo trekken.

40 e-tron

Een trede hoger op de ladder staat de 40 e-tron. Die beschikt over een groter accupakket van 77 kWh en een 204 pk (en 410 Nm) sterke elektromotor. Die is, net als bij het instapmodel, op de achteras geplaatst. De daarmee komt de reguliere Q4 e-tron 520 kilometer ver. En de Q4 Sportback e-tron meet een WLTP-bereik van 528 kilometer. Beide trekken ze in 8,5 seconden een sprint naar de 100 km/u en kunnen ze - net als de 35 e-tron's - maximaal 1.000 kilo trekken.

Topversie (50 e-tron quattro)

De 50 e-tron quattro is, met twee elektromotoren en een systeemvermogen van 299 pk (en 460 Nm), de (voorlopige) topversie. Ook deze versie heeft het 77 kWh accupakket, maar door de krachtige elektromotoren komt de reguliere Q4 e-tron er iets minder ver mee: 488 kilometer, volgens WLTP. De Sportback rijdt er 497 elektrische kilometers mee. Beide sprinten ze in 6,2 seconden naar de 100 km/u. En rijden ze 180 km/u op top (bij de 35 en 40 e-tron's is de topsnelheid begrensd op 160 km/h). De 50 e-tron quattro-varianten kunnen maximaal 1.200 kilo trekken.

Houd me op de Hoogte

Binnenkort verwacht

De productie van de Q4 e-tron is reeds gestart. Eind deze maand zullen de eerste modellen bestel- en configureerbaar zijn. De levering start naar verwachting in juni dit jaar. De meest voordeligste Q4 e-tron, de 170 pk sterke Q4 35 e-tron Launch Edition, is er vanaf € 48.295,-. En als 204 pk sterke 40 e-tron Launch Edition kost hij minimaal € 52.815,-. De Launch Editions zijn standaard uitgerust met onder andere 19" lichtmetaal, het Audi Sound System, stoelverwarming voor, parkeerhulp achter en diefstalalarm. De Sportback (inclusief de prijzen) volgt later dit jaar.

de Q4 e-tron thuis laden

Terug

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws?

Meld je aan voor één van onze nieuwsbrieven en ontvang het laatste nieuws over (de merken & modellen van) Van den Udenhout als eerste in je mailbox!

Elke nieuwsbrief wordt maandelijks verstuurd, uitschrijven is op ieder moment mogelijk.

 

Ja, ik meld mij aan