11 augustus 2020

Zestien exclusieve SEAT-modellen ter ere van 70 jaar SEAT

Zestien exclusieve SEAT-modellen ter ere van 70 jaar SEAT
Zestien bijzondere auto's van SEAT uitgelicht

SEAT viert dit jaar haar 70ste verjaardag. Een mooi moment om virtueel door de SEAT-tijdlijn te wandelen en zestien exclusieve en opmerkelijke modellen te bekijken.

De Spaanse autobouwer SEAT start net na de Tweede Wereldoorlog, in het jaar 1950. Het werkt dan samen met het Italiaanse Fiat, de Italianen wonnen het in een bieding van het Duitse Volkswagen. De samenwerking eindigt in 1982. Daarna slaat SEAT alsnog de handen ineen met Volkswagen.

SEAT ontwikkelt niet enkel (personen)auto's voor de consument, zoals wij ze dagelijks zien rijden. De Spanjaarden produceren ook unieke auto's voor beroemdheden en speciale evenementen. En voor het testen van vooruitstrevende techniek. Al deze bijzondere modellen zijn exclusief te bewonderen in het SEAT Digital Museum, wat speciaal is opgericht om deze bijzondere mijlpaal te vieren. Hieronder lichten we de zestien meest exclusieve modellen uit:

SEAT Toledo Olímpico

SEAT Toledo Olímpico

De SEAT Toledo Olímpico is de allereerste elektrische auto van het merk. Hij maakte een groots entree tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Barcelona, waar hij in het jaar 1992 een belangrijke rol speelde als begeleider van het olympisch vuur. Met 16 loodaccu's behaalde de emissievrije SEAT een actieradius van 55 kilometer: precies genoeg voor het begeleiden van de marathon-atleten tijdens de laatste dag van de Spelen.

SEAT Toledo Podium

SEAT Toledo Podium

De 22 Spaanse atleten die winst boekten op de Olympische Spelen kregen niet alleen een medaille overhandigd, maar ook een bijzondere auto. De SEAT Toledo Podium is speciaal voor hen ontwikkeld. De 'auto van de kampioenen' is voorzien van de (destijds) meest luxe opties en heeft zelfs een fax en een telefoon aan boord, geplaatst tussen de stoelen van het crèmekleurig interieur met lederen bekleding en houten details. Vanbuiten is deze Toledo te herkennen aan de lak in twee tinten grijs.

SEAT 1400 Visitas

SEAT 1400 Visitas

De SEAT 1400 Visitas is ontwikkeld in het jaar 1956. En had het allereerste model van het merk, de SEAT 1400, als uitgangspunt. De SEAT 1400 Visitas is gebouwd door dezelfde medewerkers die ook de gewone SEAT 1400 maakten. Maar deze auto werd gebruikt voor het rondleiden van gasten door de SEAT-fabriek en had daarom geen dak en ook geen deurportieren. In 2005 is de auto gerestaureerd door gepensioneerde SEAT-medewerkers: zij voegden twee exemplaren van deze auto samen tot één.

SEAT Savio

SEAT Savio

De SEAT Savio is bedacht door de toonaangevende Italiaanse auto-ontwerper Pietro Frua. Dankzij de (drie rijen met zitplaatsen op een) wielbasis van slechts 2 meter is het voertuig bijzonder wendbaar. Het glazen dak kan worden uitgenomen, wat de SEAT Savio een soort cabriolet-MPV maakt.

SEAT Panda 'Papamóvil'

SEAT Panda 'Papamóvil'

SEAT kreeg een speciaal verzoek toen de paus in 1982 een bezoek aan Spanje bracht. Johannes Paulus II had een auto nodig, nóg compacter als zijn pausmobiel. Zijn pausmobiel paste namelijk niet door de hoofdingang van de stadions van Real Madrid en F.C. Barcelona, die hij zou bezoeken. Van de SEAT Panda werden de ramen en het dak verwijderd. Achterop werd een buizenframe gemonteerd, waaraan de paus zich kon vasthouden wanneer hij de menigte toewuifde vanaf zijn witte 'Papamóvil'.

SEAT Ibiza King

SEAT Ibiza King

Na de Panda was het de Ibiza die, in het jaar 1986 op speciaal verzoek, een transformatie onderging. De SEAT Ibiza Rey, of Ibiza King, was een cadeau van een staatshoofd voor koning Felipe VI, die dat jaar zijn 18de verjaardag vierde. Twee jaar hierna ging de SEAT Ibiza SXI in productie: de meest exclusieve uitvoering van de eerste generatie SEAT Ibiza, met exact dezelfde specificaties als de Ibiza Rey. Die had onder andere airconditioning, een 100 pk injectiemotor en een dubbel remcircuit met geventileerde schijven. Vanbuiten te herkennen aan de goudkleurige lak en de brede achterzijde en vanbinnen voorzien van Recaro-stoelen en een speciaal stuurwiel.

SEAT Leon CUPRA 'Pies Descalzos'

SEAT Leon CUPRA 'Pies Descalzos'

Van deze auto zijn slechts twee stuks geproduceerd. De auto, met handtekening van Shakira op de motorkap, is vernoemd naar de stichting die de Colombiaanse zangeres oprichtte voor thuisloze kinderen in Latijns-Amerika en is - naar wens van Shakira - helemaal in het paars uitgevoerd. Zowel vanbinnen als vanbuiten. Eén exemplaar is nu onderdeel van de Heritage Collection van SEAT. Het andere exemplaar is destijds verloot onder de donateurs van de stichting. Een student doneerde 1 euro door een sms te sturen en won uiteindelijk deze Leon CUPRA 'Pies Descalzos'.

SEAT 'One Million'

SEAT 'One Million'

Evenals de Leon CUPRA 'Pies Descalzos' werd ook de SEAT 'One Million' verloot. Ditmaal onder fabrieksmedewerkers. Deze speciale SEAT 124 verliet 16 jaar na de start van de productie de productielijn en werd gereden door de toenmalige minister van Industrie. De medewerker uit de fabriek die deze auto won had geen rijbewijs. Maar hij was net getrouwd en koos er daarom voor de auto terug te geven aan SEAT. Hiervoor kreeg hij een bedrag uitgereikt dat overeenkwam met de waarde van de auto.

SEAT Ronda 'Tribunal de Paris'

SEAT Ronda 'Tribunal de Paris'

SEAT presenteerde in 1982 haar Ronda: een model gebaseerd op de SEAT Ritmo, maar in eigen huis doorontwikkeld in samenwerking met de Italiaanse fabrikant Rayton-Fissore. Het ontwikkelingscentrum van SEAT bestaat al sinds 1975 en toen de Ronda gepresenteerd werd, timmerde het merk flink aan de weg om uit te groeien tot een vooraanstaande autofabrikant met een omvangrijk Europees netwerk van onafhankelijke dealers. Maar de Spanjaarden werden aangeklaagd voor verdenking van plagiaat. En de oplossing om het tegendeel te bewijzen was een zwart geschilderde SEAT Ronda. De onderdelen die SEAT in eigen beheer onwikkelden, schilderden zij geel om de rechtbank te overtuigen dat de Ronda een echte SEAT was. De Ronda 'Tribunal de Paris' is nooit op kenteken gezet, maar was een belangrijke pijler in de geschiedenis van het merk.

SEAT Leon CUPRA SC 280 'Nürburgring record'

SEAT Leon CUPRA SC 280 'Nürburgring record'

Deze (gecamoufleerde) CUPRA was het eerste productiemodel dat een rondetijd ónder de 8 minuten reed op de legendarische Nürburgring. Het gebeurde allemaal in het jaar 2014, met de Spaanse autocoureur Jordi Gené achter het stuur. Hij reed een rondetijd van 7:58:44 minuten nadat de auto tijdens de laatste set-up sessie nog werd voorzien van Performance Pack-specificaties. De SEAT Leon CUPRA SC 280 'Nürburgring record' wordt ook wel gezien als de 'opvolger' van de fameuze SEAT 124 die deelnam aan de Monte Carlo-rally.

SEAT Ibiza 'bimotor'

SEAT Ibiza 'bimotor'

Zoals de naam al doet vermoeden, beschikt deze auto over twee motoren. Om uit te blinken in de rallysport heb je veel tractie en veel vermogen nodig. Daarom plaatste SEAT bij deze Ibiza een motor op iedere as. Beide zijn ze  gekoppeld aan een eigen versnellingsbak, samen goed voor een vermogen van 300 pk. Rallyrijder José María Serviá wist tijdens het dirt rally-kampioenschap in 1986 indruk te maken met deze SEAT Ibiza 4x4, door de bouwers van de auto ook wel 1.5x1.5 genoemd (verwijzend naar de cilinderinhoud van de motoren).

SEAT Ateca 'Mattracks'

SEAT Ateca 'Mattracks'

De SEAT Ateca 'Mattracks', een Ateca 2.0 TDI 190 pk 4Drive op rupsbanden, is speciaal gebouwd voor de SEAT Ateca Snow Experience in 2017. Deze hoge en bijzonder brede auto is helemaal in zijn element in de sneeuw. Maar bijzonder is dat hij ook is toegestaan op de openbare weg.

SEAT Ibiza Cabrio

SEAT Ibiza Cabrio

Er zijn een tal van cabrioletuitvoeringen ontwikkeld van de SEAT Ibiza. Maar geen van allen zijn ze in serieproductie genomen. Deze SEAT Ibiza Cabrio is gebaseerd op de eerste generatie van de Ibiza en afkomstig van designstudio Ital Design: het bedrijf van Giorgio Giugiaro, dat destijds verantwoordelijk was voor het design van de eerste generatie Ibiza.

SEAT Ibiza Cupster

SEAT Ibiza Cupster

In 2014 stelden de Spanjaarden de Ibiza Cupster voor: een sportieve open Ibiza-tweezitter, gemaakt ter gelegenheid van 30 jaar Ibiza-productie. Opvallend zijn de horizontale 'snijlijn' en de hierdoor lage voorruit en zijramen. Toch vond SEAT ook nu de tijd nog niet rijp voor een cabriolet en bleef het ook hier bij een 180 pk sterk concept.

SEAT Marbella Pick Up

SEAT Marbella Pick Up

De Marbella Pick Up is een eenvoudige én meer realistische uitvoering van de Marbella Playa, een studiemodel uit 1991 en een concept dat nooit in productie ging. Opvallend aan de Pick Up is dat de laadbak enkel door een beschermrooster gescheiden is van de cabine. Uiteindelijk bleef ook de SEAT Marbella Pick Up bij een concept.

SEAT Leon Trencadis

SEAT Leon Trencadis

Deze bijzondere SEAT is een verwijzing naar de decoratieve mozaïek van kunstenaar Gaudí, ook wel 'trencadís' genoemd in het Catelaans. De Leon Trencadís is voorzien van een artistieke camouflage, die is aangebracht tijdens de laatste ontwikkelingsfase van de vierde generatie SEAT Leon. Het merk wil hiermee aan iedereen laten zien dat Barcelona SEAT's thuisbasis is. Voor dit model is 20 vierkante meter vinyl gebruikt.

Terug