Maak kennis met de splinternieuwe SEAT Leon
6 februari 2020De vierde generatie van de SEAT Leon is onthuld. Deze fonkelnieuwe Leon, die eveneens als Sportstourer (ST) komt, krijgt een ruim aanbod motoren (inclusief een hybride-variant) en veel connectiviteit.
De nieuwe generatie van de SEAT Leon heeft een uitgesproken design. SEAT legt de lat op alle fronten hoger en maakt haar nieuwe Leon efficiënter, sportiever en veiliger dan ooit.
Het bericht gaat verder onder de afbeelding
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over de nieuwe Leon
Gegroeid
De nieuwe Leon is sportief getekend, meer gestrekt en heeft een lagere neus die wat steiler afloopt. De hatchback is langer geworden dan zijn voorganger en is - met een lengte van 2,69 meter - vijf centimeter in de wielbasis gegroeid. De totale auto is 4,37 meter lang (+8,6 cm), is met 1,8 meter nét 1,7 cm smaller dan de vorige generatie én een tikkeltje (3 mm) platter (met een totale hoogte van 1,46 meter). De ST heeft dezelfde breedte en hoogte, maar is in de lengte maar liefst 93 millimeter gegroeid naar 4,64 meter. Dat komt de kofferbakruimte ten goede: die blijft voor de hatchback gelijk, maar die van de ST groeit van 587 naar 617 liter.
Het bericht gaat verder onder de video
SEAT familie
SEAT zet haar nieuwe designtaal door en zo zien we een doorlopende achterlichtbalk, die we al kennen van de Tarraco, en staat de modelnaam uitgeschreven in het nieuwe SEAT lettertype. Alle modellen worden standaard uitgevoerd met led-koplampen, die iets naar achteren zijn geplaatst, en geïntegreerde richtingaanwijzers in de spiegelkappen. Full led (met dynamische knipperlichten) is optioneel. De modellen die dat hebben, projecteren de welkomstboodschap 'Hola!' op de grond wanneer de auto wordt ontgrendeld. Een leuke extra, evenals de opvallende lichtanimatie bij het openen van de auto.
Het bericht gaat verder onder de afbeelding
Het interieur van de middenklasser oogt strak, er komen weinig knoppen en schakelaars aan te pas. Het is niet alleen modern vormgegeven, maar ook voorzien van de laatste technische snufjes. Het middenconsole is iets naar de bestuurder toe gedraaid en het (touchscreen) infotainmentdisplay reageert op gebaren en stem.
Autonoom rijden
De Leon is 'fully connected' met Android Auto, Apple Carplay en een smartphone-app waarmee de auto op afstand te bedienen is. De auto beschikt over digitaal instrumentarium met 10,25" display. De bestuurder bepaalt zelf welke informatie daarop getoond wordt. De nieuwe SEAT Leon is dankzij een geïntegreerde SIM-kaart altijd online, waardoor de auto kan navigeren met real-time verkeersinformatie. Het slimme rijhulpsysteem 'predictive adaptive cruise control' maakt de Leon 'niveau 2 autonoom', wat inhoudt dat de auto actieve rijbaanhulp biedt (met automatische baanwissel) en een zelf noodstop kan maken.
Motoren
De Leon heeft een brede keuze aan motoren: zowel diesel als benzine, maar ook mild-hybride en plug-in hybide. Op de lijst staan 3 benzinemotoren: een 1.0 TSI driecilinder met (naar keuze) 90 of 110 pk, een 1.5 TSI viercilinder met 130 of 150 pk en een 2.0 TSI met 190 pk en DSG-automaat. De dieselvariant wordt een 2.0 TDI met 115 of 150 pk. De sterkste is er optioneel met DSG-automaat, en voor de ST eveneens te bestellen met 4Drive. Ook komt er een variant op aardgas (CNG): een 1.5 TGI met 130 pk.
Het bericht gaat verder onder de afbeelding
Hybride
Met motorenpallet wordt aangevuld met twee mild-hybride motoren: een 1.0 eTSI met 110 pk en een 1.5 eTSI met 150 pk, voor beide is DSG de standaard. En tot slot de plug-in hybride: een 1.4 TSI met elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 204 pk. De energie wordt opgesloten in een 13 kWh accu, waarmee de auto volgens WLTP 60 elektrische kilometers kan afleggen.
De nieuwe Leon komt in drie uitvoeringen (Reference, Style en FR) en wordt in het tweede kwartaal van 2020 in Nederland verwacht. Later volgt er ook nog een CUPRA-uitvoering. Prijzen worden in de aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt. Op de hoogte blijven van het laatste nieuws en specificaties? Meld je hier aan voor de speciale nieuwsbrief.