Slim en duurzaam: kies vanaf 1 januari voor een 'e-bike van de zaak'
25 september 2019Iedere ochtend én avond weer aansluiten in de file. Vervelend, toch? Vervoer kan vaak slimmer en duurzamer. En met de nieuwe leaseregeling voor e‑bikes wordt de aanschaf van een '(lease)fiets van de zaak' per 1 januari aanstaande ook financieel een stuk aantekkelijker.
Zeven procent
De fiscale fietsregeling wordt in 2020 versimpeld. Het kabinet kondigt tijdens Prinsjesdag een leaseregeling voor elektrische fietsen aan. Daarmee wordt de bijtelling voor een 'e-bike van de zaak' net zo simpel als die voor een 'auto van de zaak'. De jaarlijkse bijtelling voor een (lease)fiets van zaak 7% is van de consumentenadviesprijs.
Bijtelling
Als jij je 'e-bike van de zaak' privé of voor woon-werkverkeer mag gebruiken, dan krijg je te maken met bijtelling. Het bijtellingspercentage van een e-bike wordt dus 7%. Dat betekent dat jij, als werknemer, 7 procent van de adviesprijs van jouw e‑bike optelt bij je bruto inkomen. Daarover betaal je belasting. Jouw werkgever betaalt de rest van de leasekosten.
Als werkgever je wagenpark verduurzamen?
Dus wie van zijn of haar werkgever een e-bike krijgt van € 2.000,-, betaalt slechts een paar euro belasting meer per maand. Dus eigenlijk rijd je voor een euro of 7 per maand al een hele toffe e-bike! Met deze simpele regeling lijkt het gebruik van een leasefiets heel erg op het (privé)gebruik van een leaseauto.
Vergroening
Met de nieuwe leaseregeling voor elektrische fietsen wil het kabinet het woon-werkverkeer vergroenen. En als 5% van alle automobilisten niet in de spits de weg op gaat, zijn alle files opgelost. Maar behalve dat het forenzen met een e-bike vele malen duurzamer is als reizen met de auto - en het ook kostentechnisch een stuk interessanter is - levert het jou ook tijdswinst op! Want ook de supersnelle, speed pedelecs vallen onder de nieuwe regeling.
Het regent (bijna) nooit
Van de Nederlanders die op 5 tot 50 kilometer van het werk wonen, forenst 4 procent op een e-bike. Hoe kleiner de woon-werkafstand, hoe meer forenzen voor een e-bike kiezen, blijkt uit onderzoek van International Bike Group. Regen en storm zijn de meest genoemde argumenten om niet op een e-bike te stappen. Maar eigenlijk regent het in Nederland bijna nooit. Er wordt vaak gezegd dat het veel regent in Nederland, maar dit is nog geen 10% van de tijd.
Bovendien houdt fietsen naar het werk je gezonder en vitaler. Is een (lease)fiets van de zaak iets voor jou?