Prinsjesdag 2019: dit is wat het kabinet dit jaar in petto heeft voor de automobilist

19 september 2019
Prinsjesdag 2019: dit is wat het kabinet dit jaar in petto heeft voor de automobilist

Op Prinsjesdag presenteert het kabinet de beleidsvoornemens voor 2020. Wij hebben voor jou, als automobilist, de belangrijkste belastingmaatregelen samengevat.

Bijtelling

De bijtelling voor volledig elektrische auto's gaat omhoog voor voertuigen met een Datum Eerste Toelating vanaf 1 januari 2020. De bijtelling voor deze auto's stijgt naar 8% van de catalogusprijs, voor zover die niet meer is dan € 45.000,-. Bedraagt de catalogusprijs meer dan € 45.000,-? Dan geldt over de eerste € 45.000,- een bijtelling van 8% en daarboven 22%.

Per 2021 stijgt de bijtelling naar 12% over de eerste € 40.000,-. In 2022, 2023 en 2024 wordt het percentage 16% en in 2025 17%. Daarna geldt het standaardtarief van 22% ook voor elektrische auto'ss. Er blijft een overgangsregeling van kracht waarmee het bijtellingspercentage van de Datum Eerste Toelating steeds voor 60 maanden geldt. De bijtellingsregeling wordt tussentijds steeds geëvalueerd en kan bijgesteld worden voor nieuwe situaties.

Vrijstelling van bpm

Voor volledig elektrische auto's blijft tot en met 2024 de vrijstelling van de aanschafbelasting (bpm) bestaan. Vanaf 2025 geldt voor deze auto's alleen de vaste voet van € 360,-. De bpm-tarieven voor andere auto's worden per 1 juli 2020 bijgesteld op basis van de nieuwe WLTP-testmethode voor de CO2-uitstoot.

Eerder was al geregeld dat voor taxi's per 2020 de teruggaaf van bpm vervalt. De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor deze auto's blijft wel bestaan. In de bpm wordt verder de toeslag voor auto&'s met een compressieontsteking zo gewijzigd dat die alleen blijft gelden voor dieselauto's.

Motorrijtuigenbelasting voor EV's

Voor EV's blijft tot en met 2024 het mrb-nihiltarief bestaan. In 2025 wordt dat een kwarttarief. Voor plug-in hybrides blijft het huidige halftarief nog bestaan tot en met 2024. In 2025 wordt dat een driekwarttarief. Per 2026 gelden voor beide type auto's de normale tarieven.

Belasting op diesel

Ter financiering van de klimaatvoorstellen stijgt de dieselaccijns per 1 januari 2021 en per 1 januari 2023 met 1 eurocent. Ook wordt de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto's van ondernemers verhoogd. Vanaf 2021 tot en met 2024 bedraagt de gemiddelde stijging € 24,- per bestelauto per jaar. In 2025 daalt de mrb op deze bestelauto's vervolgens eenmalig met gemiddeld € 24,- per bestelauto per jaar.

Fiets van de zaak

Vanaf 2020 wordt voor een door de zaak ter beschikking gestelde fiets een gunstige bijtellingsregeling ingevoerd. De jaarlijkse bijtelling wordt 7% van de consumentenadviesprijs. Deze regeling voorkomt administratieve lasten, omdat dan niet langer het werkelijke privégebruik bijgehouden hoeft te worden.

De Tweede Kamer bespreekt de fiscale wetsvoorstellen in de loop van dit najaar. In december volgt dan de stemming in de Eerste Kamer. In de tussentijd kunnen er nog wijzigingen optreden. Wij houden je uiteraard via onze website op de hoogte!