Van den Udenhout

Hoe werkt Audi quattro-aandrijving?

Het is een vraag die veel autoliefhebbers en potentiële kopers bezighoudt: hoe werkt Audi quattro? Al decennialang staat de naam quattro synoniem voor veiligheid, sportiviteit en technische perfectie. Over het algemeen worden auto's aangedreven op slechts twee wielen, in tegenstelling verdeelt het quattro-systeem de kracht over alle vier de wielen. Dit zorgt niet alleen voor ultieme grip op gladde wegen, maar biedt ook een ongeëvenaarde rijdynamiek in elke bocht. Bij Van den Udenhout vertellen we je graag alles over de techniek achter dit iconische systeem.

De techniek achter de vierwielaandrijving

De werking van het systeem is afhankelijk van het specifieke Audi-model en de motorplaatsing. In de basis zorgt quattro voor een permanente of inschakelbare verdeling van het motorkoppel. Wanneer de sensoren detecteren dat een wiel grip verliest, grijpt het systeem in milliseconden in. De kracht wordt dan direct verplaatst naar de wielen die wel tractie hebben.

Moderne Audi-modellen maken vaak gebruik van quattro met ultra-technologie. Dit systeem is ontworpen voor maximale efficiëntie. Tijdens normaal rijgedrag worden alleen de voorwielen aangedreven om brandstof te besparen. Zodra de omstandigheden daarom vragen, schakelt de achteras snel bij. Je merkt hier als bestuurder niets van, behalve dat je altijd de controle behoudt.

 

Waarom kiezen voor een Audi met quattro-aandrijving?

Het rijden met vierwielaandrijving biedt concrete voordelen die verder gaan dan alleen prestaties op een besneeuwde bergpas. Het systeem draagt bij aan de dagelijkse veiligheid en rijplezier. De belangrijkste voordelen op een rij:

 - Verbeterde tractie bij het accelereren, ook op nat wegdek.
 - Hogere stabiliteit in bochten en bij zijwind.
 - Uitstekende prestaties bij winterse omstandigheden.
 - Verhoogd trekgewicht, ideaal voor het trekken van een caravan of aanhanger.

 

Verschillende varianten van het systeem

Niet elke Audi heeft exact hetzelfde systeem. Bij de compactere modellen, zoals de Audi A3 en Q3, ligt de motor dwars voorin. Hier wordt vaak gebruikgemaakt van een zogeheten hydraulische lamellenkoppeling om de kracht te verdelen. Kijkend naar de grotere modellen waar de motor in de lengte ligt, zoals de Audi A6 en Q7? Daar zien we meestal het zelfblokkerende midden differentieel. Hoewel de technische oplossing verschilt, is het resultaat hetzelfde: optimale grip in elke situatie. Voor de elektrische e-tron modellen is er elektrische vierwielaandrijving, waarbij elektromotoren op de voor- en achteras onafhankelijk van elkaar werken voor een nog snellere reactie.

Wil je zelf ervaren hoe deze techniek aanvoelt en wat het verschil is met voorwielaandrijving? Maak een afspraak voor een proefrit en beleef de quattro-techniek zelf bij Van den Udenhout.