17 februari 2020

Nieuwe Audi A3 legt nadruk op sportief rijden

Nieuwe Audi A3 legt nadruk op sportief rijden
De camouflage wordt begin maart van de vierde generatie van de Audi A3 verwijderd

De nieuwe A3 wordt - met quattro vierwielaandrijving, adaptieve dempers en progressieve besturing - dynamischer dan ooit. De vierde generatie van de A3 beschikt over sportieve rij-eigenschappen en zit vol innovatieve snufjes.

De nieuwe Audi A3 Sportback beleeft van 5 t/m 15 maart zijn werelddebuut op de Autosalon van Genève. Audi trapt begin maart af met de vijfdeurs Sportback en half maart wordt de Limousine geïntroduceert. Ook de S3 en de RS3 krijgen een vervolg. Wanneer is nog niet bekend.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over de nieuwe A3

Enorme rijdynamiek

Het uiterlijk, nog goed gecamoufleerrd, lijkt op het eerste gezicht erg op de huidige A3. Alleen laat Audi weten dat de gelijkenissen kleiner zijn dan ooit. Maar de grootste vernieuwingen zitten toch wel binnenin. De nieuwe A3 wordt beschikbaar met quattro vierwielaandrijving en adaptieve, instelbare dempers. Samen met de progressieve besturing zorgt het voor een enorme rijdynamiek, vooral in krappe bochten en op heuvelachtige wegen.

Het bericht gaat verder onder de afbeelding

Het bochtenwerk van de nieuwe Audi A3

De koppeling van de quattro vierwielaandrijving bevindt zich aan het einde van de aandrijfas, vóór het achterasdifferentieel. Die positie heeft een positief effect op de verdeling van de asbelasting. Daarbij maakt Audi gebruik van een elektro-hydraulische lamellenkoppeling voor de quattro-aandrijving. Die wordt op zijn beurt aangestuurd door hightech software. Het biedt maximale effectiviteit en daarmee rijplezier.

Het bericht gaat verder onder de video

Vloeiend en veilig

Wanneer de nieuwe Audi A3 met hoge snelheid door een bocht rijdt, remt een softwarefunctie van Electronic Stabilization Control (ESC) de twee binnenste wielen op subtiele wijze af. Het verschil in aandrijfkrachten op beide assen verbetert de bochtstabiliteit, waardoor de stuurhoek op nauwkeurige wijze wordt opgevolgd en de potentiele snelheid verhoogd. Het maakt het weggedrag vloeiender en veiliger. Ook de elektromechanische progressive steering vergroot de rijdynamiek. Op bochtige wegen, maar ook tijdens het manouvreren in het stadsverkeerd. Het tandheugelsysteem beschikt namelijk over een speciale vorm en vertanding, wat resulteert in verschillende overbrengingsverhoudingen, afhankelijk van de stuurhoek. Ook de stuurbekrachtiging past zich daarop aan: bij lage snelheden is de bekrachtiging sterker - om gemakkelijker te kunnen manoeuvreren. Maar naarmate de snelheid toeneemt, wordt de bekrachtiging steeds minder. Het stuurgevoel is daardoor heel ontspannen.

Het bericht gaat verder onder de afbeelding

De nieuwe Audi A3 Sportback met camouflage

Adaptieve demperregeling

In de nieuwe Audi A3 geniet de bestuurder van bijzonder wendbaar rijgedrag, dankzij elektronisch aangestuurde dempers. Die passen zich in enkele milliseconden aan op de toestand van de weg, de rij-omstandigheden en de wensen van de bestuurder. Via de Drive Select-knop is de afstelling van het onderstel te bepalen, met drie verschillende basisinstellingen voor de dempers: auto, comfort en dynamic.

Audi drive select is de interface tussen de demping, de aandrijfsystemen en de bestuurder. Het systeem beschikt over vijf rijmodi: auto, comfort, dynamic, efficiency en individual. Bij die laatste kan de auto volledig worden afgesteld op de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder.

Het bericht gaat verder onder de afbeelding

De nieuwe Audi A3 Sportback heeft een enorm goede wegligging

Hou me op de hoogte

De nieuwe Audi A3 Sportback is vanaf 8 maart te configureren en te bestellen. De marktintroductie vindt eind april plaats. Prijzen en specificaties worden in de aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt. Op de hoogte blijven van al het laatste nieuws over de nieuwe Audi A3? Meld je dan aan voor de speciale nieuwsbrief.

Terug