Elektrische Volkswagen ID. R in actie op Oostenrijks ijsmeer
4 januari 2019Volkswagen neemt zijn volledig elektrische ID. R mee naar de legendarische Ice Race in het Oostenrijkse Zell am Zee. Tijdens het event op 19 en 20 januari onthult het merk tevens zijn toekomstplannen voor de ID. R.
Het jaar 2019 wordt een spannend jaar voor de emissievrije racewagen. De 100% elektrische ID. R schreef in juni 2018 geschiedenis op de beruchte Pikes Peak heuvelklim in Amerika. Op de bijna 20 kilometer lange rit met 156 bochten op een top van de Rocky Mountains reed de ID. R er in 7 minuten en 57 seconden alle records aan gort. Volgens de directeur van Volkswagen Motorsport is de ID. R dan ook nog lang niet rijp voor het museum. "Volkswagen heeft een duidelijke strategie op het gebied van elektromobiliteit. Dit doel ondersteunen we met onze betrokkenheid bij de autosport," aldus directeur Sven Smeets.
Verleden en heden
Behalve de ID. R nemen de Duitsers nog drie auto's mee naar de race. Op het Oostenrijkse ijsmeer komen twee historische Golfs in actie: de Golf II GTI 16V in Triumph Adler-kleuren en de befaamde tweemotorige Golf II Pikes Peak van 600 pk uit 1987. Met die eerste won coureur Kenneth Eriksson in 1986 de Group A-titel in het World Rally Championship. Daarmee maakte hij Volkswagen rallykampioen. De Duitse coureur Klaus-Joachim 'Jochi' Kleint ging in 1987 voor winst met 600 pk sterke Golf II met twee motoren. Maar enkele meters voor de finishlijn moest hij zijn race staken wegens technische problemen. Ook het nieuwste rallywapen van Volkswagen, de 272 pk sterke Polo GTI R5, racet in Zell am See over het ijs.
En ook de namen van coureurs die de Oostenrijkse Ice Race rijden, liegen er niet om. De Fransman Romain Dumas en de Duitser Jochi Kleint komen er in actie voor Volkswagen. Dumas is recordhouder op de Pikes Peak heuvelklim en Kleint reed behalve in 1987 ook twee jaar eerder, in 1985, de Pikes Peak International Hill Climb voor het Duitse merk.