Bijtellings- en pseudo-eindheffingswijzigingen

18 december 2025
Bijtellings- en pseudo-eindheffingswijzigingen

Bijtelling elektrische auto blijft aantrekkelijk in 2026 

Goed nieuws: de bijtelling voor elektrische auto’s blijft ook in 2026 lager dan die van benzine- en dieselauto’s. De Tweede- en Eerste Kamer hebben een wijzigingsvoorstel goedgekeurd dat het voordeel voor zakelijke EV-rijders verlengt en opnieuw vormgeeft. In 2026 en 2027 blijft het bijtellingspercentage lager, waardoor een sprong naar 22% voorlopig uitblijft. Zo bespaart je medewerker flink op de maandlasten: het percentage staat vijf jaar vast vanaf kentekenregistratie. In 2026 geldt 18% bijtelling over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde voor elektrische auto’s, en in 2027 wordt dit 20%. 

De verlaagde bijtelling blijft een belangrijk instrument om elektrisch rijden aantrekkelijk te houden voor zakelijke rijders. Doordat alleen over de eerste € 30.000,- van de cataloguswaarde het lagere percentage geldt, worden fabrikanten en leaserijders bovendien gestimuleerd om te kiezen voor efficiënte en betaalbare elektrische modellen. Voor duurdere EV’s geldt over het meerdere de reguliere bijtelling, maar het voordeel op het eerste deel zorgt nog steeds voor een aanzienlijk lagere fiscale last ten opzichte van brandstofauto’s. 

Invoering  van de pseudo-eindheffing 

Let op de pseudo-eindheffing: deze fiscale regeling voor werkgevers wordt vanaf 1 januari 2027 gewijzigd voor brandstofauto’s. Werkgevers betalen vanaf dat moment jaarlijks 12% belasting over de fiscalewaarde van een brandstofauto, die ook privé wordt gebruikt. 

Dit geldt voor nieuwe contracten die vanaf die datum starten, inclusief bij overstap van een medewerker naar een andere werkgever, het leasen van een occasion of huurauto’s. De belasting wordt jaarlijks via de loonbelasting afgedragen en mag niet op de medewerker worden verhaald.

Met de nieuwe regeling betaalt de werkgever jaarlijks 12% over de cataloguswaarde van de brandstofauto. Een snelle rekensom laat zien wat dit betekent: bij een auto met een cataloguswaarde van € 50.000,- komt dit neer op € 6.000,- extra belasting per jaar voor de werkgever. Deze pseudo-eindheffing geldt voor alle niet‑emissieloze auto’s, dus niet alleen voor benzine- en dieselauto’s, maar ook voor hybride voertuigen, ongeacht leeftijd van het voertuig. Wordt een benzineauto of PHEV van vier jaar oud op 1 januari 2027 bij een bedrijf ingezet, dan gaat die auto belast worden met de genoemde eindhefing.  Dit is dus afwijkend van de bijtelling, waar de medewerker wordt belast en de leeftijd van de auto bepalend is voor het bijtellingspercentage.

Voor brandstofauto’s die vóór 1 januari 2027 onder een leasecontract vallen, geldt een overgangsregeling tot 17 september 2030: tot die datum is geen pseudo-eindheffing verschuldigd. Na 17 september 2030 geldt de heffing voor alle brandstofpersonenauto’s. Bij lange leasecontracten kan het laatste deel van het contract alsnog onder de heffing vallen. 

De aangepaste pseudo-eindheffing maakt het leasen van brandstofauto’s voor werkgevers structureel duurder. Dit kan ertoe leiden dat het aantrekkelijker wordt om voor elektrische auto’s of mobiliteitsoplossingen met een lagere fiscale druk te kiezen. Voor consumenten betekent dit dat het aanbod van elektrische leaseauto’s verder zal groeien, terwijl het aantal nieuwe brandstofleaseauto’s naar verwachting afneemt. 
 
Voor de automotive sector versnelt deze maatregel de transitie naar elektrisch rijden. Importeurs, dealers en leasemaatschappijen zullen hun aanbod en voorraden steeds meer richten op EV’s en bijbehorende diensten, zoals laadoplossingen en energiecontracten.  

Advies op maat 

Kortom: 2025 biedt de kans om zakelijk elektrisch te rijden met maximaal fiscaal voordeel en lage maandlasten. Bij Van den Udenhout Lease denken wij graag met je mee. Onze adviseurs geven inzicht in de nieuwe bijtelling en pseudo-eindheffing en helpen je een keuze te maken die past bij jouw bedrijf, mobiliteitsbehoefte en fiscale wensen. 

Wil je weten wat deze wijzigingen concreet voor jouw bedrijf betekenen? Neem gerust contact met ons op voor persoonlijk advies.