Automobilisten rijden nauwelijks optimaal in eigen auto
29 augustus 2018Adaptive cruise control, distance alert, park assist. Zomaar een greep uit een tal van slimme opties in een moderne auto. Goed om er tijdens een verjaardagsfeestje hoge ogen mee te gooien. Maar weten we ook daadwerkelijk wat ze doen? En hoe we ze moeten gebruiken?
Deze slimme opties - de Advanced Driver-Assistance Systems (ADAS) - zijn bedoeld om het autorijden zo veilig mogelijk te maken. Helaas maakt het gros van de bestuurders er nauwelijks gebruik van. En niet omdat ze dat niet willen. Nee, ze hebben simpelweg geen weet van alle technische hoogstandjes die hun auto te bieden heeft.
Connecting Mobility, een projectbureau van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, deed onderzoek onder 1.355 zakelijke rijders. Daarin geeft maar liefst 42% van de bestuurders aan dat ze niet zelf hebben gekozen voor alle slimme snufjes in hun auto: de technologie zat er al in, of hoorde bij een pakket.
Rijhulpsystemen
Sinds 2012 zijn steeds meer nieuwe auto's uitgerust met slimme technieken. Door een combinatie van camera's, radartechniek en allerlei slimme sensoren kunnen die een hoop menselijke fouten corrigeren. Bijvoorbeeld wanneer de auto een rijbaan af wil gaan zonder dat de bestuurder zijn knipperlicht heeft aangezet, dan geeft het systeem een zetje aan het stuur. Bepaalde auto's kunnen verkeersborden 'lezen' en rijden daardoor nooit harder dan de toegestane snelheid. En er zijn zelfs slimme voertuigen die zelf een noodstop kunnen maken wanneer een botsing dreigt.
Als we gebruik maken van al deze nieuwe ontwikkelingen, zullen er minder verkeersslachtoffers vallen. En ook de doorstroming van het verkeer op de weg zal er beter door worden. De nieuwe systemen zijn er om een bestuurder te helpen, maar (nog) niet om het rijden helemaal over te nemen. Al zal dat ook geen verre toekomstmuziek meer zijn...
Proef op de som
Veel mensen kunnen dus een stuk veiliger rijden als ze ook weten met welke technologie hun eigen auto is uitgerust. Maar gebruikte namen en symbolen van slimme systemen zijn vaak erg cryptisch. Bestuurders interpreteren ze dan ook regelmatig anders dan de voertuigindustrie bedoelt. Tijd om de proef op de som te nemen: hoe goed kent u uw auto eigenlijk?
De veiligheidssystemen zitten nu nog vooral in nieuwere en duurdere auto's. Maar ook de goedkopere en meestverkochte auto's zullen over een niet al te lange tijd over de belangrijkste opties beschikken. Op kleine auto's zoals de SEAT Mii, ŠKODA Citigo en Volkswagen up! is bijvoorbeeld al een noodremsysteem voor in de stad leverbaar.
Zorgeloos rijden zoals u het wilt
Toch is de onwetendheid niet geheel te wijten aan de 'domme bestuurders': slechts 24% van de kopers van een auto met allemaal slimme technieken laat in het onderzoek weten dat ze bij aanschaf van hun bolide ook daadwerkelijk uitleg kregen over al deze opties. Kortom: 76% van de kopers is niet of nauwelijks door de dealer geïnformeerd! Dat vinden we een kwalijke zaak, want bij Van den Udenhout zien we u graag veilig de weg op gaan. Plan daarom vandaag nog uw bezoek aan één van onze showrooms waar onze verkoopadviseurs voor u klaar staan om u alle extra's en optiepakketten van uw nieuwe auto te demonstreren.