Audi verfijnt haar RS4 Avant

8 oktober 2019
Audi verfijnt haar RS4 Avant

Na de (reguliere) Audi A4 wordt ook dit icoon verder verfijnd: de vernieuwde Audi RS4 Avant is een statement van pure kracht. En die kracht is er, dankzij de 2.9 biturbo V6, in overvloed.

Niet sneller

De Audi RS4 Avant krijgt een facelift en blijft daarmee onder de kap - met 2.9-liter biturbo V6, 450 pk en 600 Nm koppel - identiek aan het reeds bestaande model. Het icoon spurt vanuit stilstand in 4,1 seconde naar de 100 kilometer per uur. Zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, maar die is met het RS Dynamic Package optioneel op te schakelen op naar 280 km/u. Quattro vierwielaandrijving is de standaard en schakelen gaat automatisch met de achttraps tiptronic.

Het mooie kontje van de opgefriste Audi RS4 Avant

Wel frisser

De inspiratie voor de verfijnde looks van de RS4 Avant komt van zijn grote broer. Met verbrede wielkasten, bijgewerkte achterlichten en een zwarte diffuser neemt hij het potige uiterlijk van de RS6 Avant over. Achterop prijkt aan weerskanten een ovale uitlaatpijp. De vernieuwde RS4 Avant krijgt hetzelfde front als de A4, danwel overgoten met een RS-sausje. Hij oogt agressiever door de plattere en bredere grille oogt en ook de ledkoplampen zijn voorzien van een nieuw design. Led-matrixverlichting staat op de optielijst. Het sportieve overkomen wordt benadrukt door enkele fraaie matzwarte details, onder meer aan de dakrails en spiegelkappen. De bruut staat op 19" lichtmetaal, maar is tegen meerprijs te voorzien van 20-inch. Daarachter pronken de (eveneens optioneel) keramische remklauwen in rood, blauw of grijs.

Blijf op de hoogte van het laatste Audi-nieuws

Bedieningsgemak

Interieur krijgt - met een hertekend dashboard, extra conncentiviteitsmogelijkheden en een opgewaardeerde MMI-module - dezelfde updates als de nieuwe A4. De aloude draaiknop tussen de - met alcantara en leer beklede - sportstoelen verdwijnt dankzij het nieuwe MMMI Touch Systeem wat de bediening een stuk eenvoudiger maakt.

Inside the cockpit van de vernieuwde RS4 Avant

Met Audi Drive Select kiest bestuurder tussen de verschillende rijmodi. Naast Comfort, Auto en Dynamic zijn er de modi RS1 en RS2, waarmee de afstelling van onder meer de motor, de transmissie, het onderstel en het geluid van het uitlaatsysteem zelf te bepalen is. De RS4 Avant beschikt standaard over het RS sportonderstel, op de optielijst prijkt een onderstel met Dynamic Ride Control en kan er worden gekozen voor Dynamic Steering.

Wordt verwacht

Het verfijnde icoon wordt in december in Nederland verwacht. Aan het kleurenpalet wordt een nieuwe blauwe én een nieuwe rode kleur toegevoegd (Turbo blauw en Tango rood metallic). Maar eveneens wordt de vernieuwde RS4 Avant leverbaar in Nogaro blauw: de tint die de voorvader van alle RS-modellen (de RS 2 Avant uit 1994) sierde. Prijzen volgen later.