Volkswagen Bedrijfswagens presenteert 5 nieuwe I.D.-familieleden in Hannover
24 september 2018Volkswagen Bedrijfswagens presenteert op het Bedrijfswagensalon van Hannover zijn eerste bedrijfswagen binnen de nieuwe I.D.-familie: de I.D. Buzz Cargo.
De I.D. Buzz Cargo is gebaseerd op de in 2017 gepresenteerde I.D. Buzz. Die kreeg direct na zijn voordacht in Detroit een enthousiast onthaal en Volkswagen wil in 2022 dan ook een productversie van deze personenuitvoering op de markt brengen. De elektrische auto is geïnspireerd op de T1, het kenmerkende klassieke Volkswagenbusje, en heeft een bestelversie als broertje: de I.D. Buzz Cargo.
Net als de I.D. Buzz staat ook de I.D. Buzz Cargo op het gloednieuwe MEB-platform (modular electric drive kit). Dit platform wordt in de toekomst de basis voor een brede reeks elektrische modellen van de Volkswagen Groep.
Zelfrijdende bestelbus
Afhankelijk van de gekozen uitvoering heeft de elektrische bestelauto een actieradius van 330 tot ruim 550 kilometer. De zonnepanelen op het dak kunnen die met nog eens 15 kilometer per dag verhogen. De I.D. Buzz Cargo beschikt over de volledig autonome rijfunctie I.D. Pilot waarmee de bus op level 4 voor autonoom rijden opereert. Als die wordt ingeschakeld, verdwijnt het stuurwiel in het dashboard en kan de bestuurder zijn stoel omdraaien.
Opvallend aan de I.D. Buzz Cargo is dat die geen traditioneel dashboard heeft. Alle informatie die de bestuurder nodig heeft, wordt via augmented reality in het blikveld geprojecteerd. De compacte bedrijfswagen biedt met zijn vooruitstrevend design opmerkelijk veel ruimte. Nieuw is het volledig gedigitaliseerd vrachtsysteem in de laadruimte wat het 'Internet of Things' aan boord brengt.
Meer elektrische primeurs
Maar daarmee is het elektro-offensief van Volkswagen nog niet compleet. De Duitsers hebben op de IAA in Hannover nog meer bedrijfswagennieuws te melden en tonen naast de I.D. Buzz Cargo nog 4 nieuwe zero-emissiemodellen: de grote bestelwagen Crafter HyMotion, de elektrische versie van de Transporter en de Caddy (ABT e-Transporter en ABT e-Caddy) en de cargo e-bike - een elektrisch aangedreven driewieler.
In tegenstelling tot de Volkswagen Crafter zoals we die nu kennen, beschikt de Crafter HyMotion over een waterstof-brandstofcel in combinatie met een elektrische motor. Met waterstoftanks met een inhoud van 7,5 kilo kan de 4,25‑tons bedrijfswagen meer dan 500 kilometer afleggen. De bus is nog in concept, maar wordt volgens Volkswagen in productie genomen zodra de infrastructuur daar klaar voor is.
ABT Sportsline
De Duitse auto- en motor-tuner ABT toont in Hannover een elektrisch aangedreven versie van de Transporter en de Caddy Maxi. De ABT e-Transporter heeft een 37,3 kWh groot accupakket aan boord, goed voor een actieradius van 208 kilometer. De elektrische bus is nog een concept, maar kan binnen een jaar in productie gaan. Later wordt ook de versie met een 74,6 groot accupakket in productie genomen, waarmee een actieradius van 400 kilometer gehaald moet kunnen worden.
De Caddy Maxi, geschikt voor 5 personen plus bagage, wordt op de IAA in Hannover gepresenteerd als taxi met elektrische aandrijflijn. Net als de e-Transporter heeft de ABT e-Caddy een accupakket van 37,3 kWh aan boord. De e-Caddy haalt een topsnelheid van slechts 120 kilometer per uur en moet medio 2019 bij Volkswagen te bestellen zijn.
Robuuste e-bike
Tot slot de eerste 'last mile deliverer' van Volkswagen Bedrijfswagens: de Cargo e-bike. Het kleinste model ooit van de Duitse bedrijfswagenfabrikant heeft 2 voorwielen en een laadplatform. De e-bike is robuust en ontworpen voor een maximaal laadvermogen van 210 kilo, inclusief berijder. De centraal geplaatste elektromotor ondersteunt de trapbewegingen van de fietser, zodat die een topsnelheid van 25 kilometer per uur kan halen.