Sportief, sportiever, sportiefst: dit zijn de Monte Carlo-editie en de RS Rally2-uitvoering van de nieuwe ŠKODA FABIA

16 juni 2022
Sportief, sportiever, sportiefst: dit zijn de Monte Carlo-editie en de RS Rally2-uitvoering van de nieuwe ŠKODA FABIA

Gezinsuitbreiding voor nieuwe generatie van de ŠKODA FABIA (die nu ruim een halfjaar in onze showrooms te bewonderen is). De populaire hatchback is binnenkort ook verkrijgbaar als Monte Carlo-uitvoering.

De sportieve uitvoeringen van ŠKODA krijgen al langer het label 'Monte Carlo'. Eerder maakte het merk al Monte Carlo-edities van de CITIGO, de YETI, de RAPID, de SCALA en de KAMIQ. De sportief aangeklede versie van de nieuwe FABIA is, net als zijn voorgangers, herkenbaar aan de vele zwarte accenten in het exterieur.

Het bericht gaat verder onder de afbeelding

De nieuwe ŠKODA FABIA Monte Carlo met al zijn zwarte details

Zwarte details aan de buitenkant

Allereerst vallen de spijlen en de omlijsting van de grille (plus de bijpassende voorspoiler) op. Maar ook de spiegelkappen zijn in zwart uitgevoerd, evenals de uitgeschreven merknaam aan de achterzijde. De flank wordt gesierd door een fraaie Monte Carlo-bagde. Standaard staat hij (als enige FABIA!) op 16" lichtmetaal (van het type Poxima Aero Zwart), een upgrade naar 17" is tegen een meerprijs mogelijk.

Sportief aan de binnenkant

Niet alleen de buitenkant van de FABIA Monte Carlo oogt sportief, vanbinnen fleuren de stijlvolle kleurcombinatie van zwart/grijs/rood (die terugkomt in de bekleding van de sportstoelen, die op hun beurt weer geïntegreerde hoofdsteunen hebben) en de rijk aanwezige rode accenten de boel op. De pedalen zijn van aluminium en het stuur is driespaaks en met leer bekleed, evenals de hendel van de handrem.

Het bericht gaat verder onder de afbeelding

Het interieur van de nieuwe FABIA Monte Carlo

Luxe standaarduitrusting

Saai, dat is de nieuwe ŠKODA FABIA Monte Carlo zeker niet. Want behalve sportief, is die standaard ook nog eens zeer rijk uitgerust. Hij beschikt over automatische airconditioning en over parkeersensoren. Het centrale touchscreen is gegroeid van 6,5 naar 8,0", optioneel is het uit te breiden met een 10" digitaal instrumentenpaneel. Met Driving Mode Select kan er tussen verschillende rijprogramma's geswitcht worden.

Prijslijst

De 95 pk sterke ŠKODA FABIA Monte Carlo (met 1.0 TSI-motor en handgeschakelde 5-versnellingsbak) is er vanaf € 25.190,-. En de 110 pk sterke uitvoering (met 1.0 TSI Greentech-motor en 7-traps DSG-automaat) € 27.690,-. De nieuwe ŠKODA FABIA Monte Carlo wordt in augustus verwacht.

ŠKODA RS

Een RS-(productie)versie van de nieuwe ŠKODA FABIA, die komt er helaas niet. Wél ontwikkelt ŠKODA Motorsport de nieuwe FABIA door tot échte rally-auto. De FABIA RS Rally2 is de opvolger van de succesvolle FABIA RALLY2 (evo), waarvan er de afgelopen 8 jaar meer dan 450 van zijn verkocht (dat maakt 'm meteen de meest verkochte rally-auto!).

Het bericht gaat verder onder de afbeelding

De FABIA RS Rally2 van ŠKODA Motorsport

Machige viercilinder

Naast een indrukwekkend uiterlijk heeft de nieuwe FABIA RS Rally2 een net zo imposante aandrijflijn: onder de kap ligt een 1.620 cc grote viercilinder, een 1.6 turbo-benzinemotor (goed voor 291 pk en 430 Nm!) die gekoppeld is aan een sequentiële vijfversnellingsbak en vierwielaandrijving met mechanische sperdifferentiëlen op beide assen.

Betrouwbaarheid

Ingenieurs, technici, monteurs en coureurs van ŠKODA Motorsport hebben de auto samen doorontwikkeld op het gebied van veiligheid, aerodynamica en de ideale balans. De langere wielbasis gaf de ingenieurs nieuwe mogelijkheden om de hoofdcomponenten (zoals de brandstoftank en de intercooler) optimaal in de auto te plaatsen. Wat er niet veranderd is aan de auto, is de bekende betrouwbaarheid van ŠKODA: want om als eerste te finishen, moet je eerst finishen.

De nieuwe FABIA Rally-auto ontwikkeld door ŠKODA Motorsport