SEAT presenteert groots(t)e SUV: de Tarraco
19 september 2018SEAT presenteerde zijn nieuwste SUV dinsdagmiddag in de Tarraco Arena Plaça in de Spaanse stad Tarragona. Na de Arona en de Ateca is de Tarraco de derde en grootste SUV van het Spaanse merk. Daarmee lijkt het SUV-offensief van SEAT compleet te zijn.
SEAT's nieuwe SUV wordt gezien als een serieus alternatief voor de ŠKODA Kodiaq en is het neefje van de Volkswagen Tiguan Allspace. De Tarraco biedt volop ruimte en flexibiliteit en is optioneel leverbaar als zevenzitter. Bij die uitvoering zijn de achterste stoelen, net als de middelste zitrij, makkelijk neer te klappen voor extra bagageruimte.
Naamgeving
De naam van de grootste SUV van SEAT is door het publiek gekozen. Zo'n 140.000 deelnemers lieten hun stem horen via de #SEATseekingName-competitie en de meerderheid koos voor de naam die is afgeleid van de Spaanse stad Tarragona. Het nieuwe vlaggenschip van SEAT werd in Barcelona ontwikkeld en wordt geproduceerd in het Duitse Wolfsburg.
SEAT-design van de toekomst
De 4,74 meter lange en 1,66 meter hoge Tarraco is ontworpen volgens de nieuwste designtaal van SEAT waarbij de focus ligt op driehoekige vormen. Die komen terug in de voor- en achterverlichting en in de grote grille. De duurste uitvoeringen, de Style en de Xcellence, krijgen standaard LED-verlichting.
Motoren
De auto komt in februari 2019 op de markt als vijf- en als zevenzitter. Bij de lancering worden 2 benzine-varianten aangeboden: een 1.5 TSI met een vermogen van 150 pk, gekoppeld aan handgeschakelde zesversnellingsbak. En een 2.0 TSI met 190 pk vermogen die standaard uitgerust is met een zeventraps DSG-automaat en 4Drive vierwielaandrijving. Daarbij staan er 2 dieselmotoren op de lijst, beiden uitgerust met een 2.0 TDI. Respectievelijk hebben ze een vermogen van 150 en 190 pk, waarbij de laatste standaard beschikt over de zeventraps DSG en 4Drive vierwielaandrijving. Later wordt de Tarraco ook leverbaar met alternatieve aandrijftechnologieën.
Optioneel levert SEAT Dynamic Chassic Control (DCC), een systeem met diverse settings. De bestuurder kan daarmee zelf het karakter van de auto naar wens meer op comfort of op sportiviteit kan afstellen - maar kan het ook aan het systeem overlaten. Uiteraard heeft de Tarraco de modernste assistentiesystemen, waaronder Lane- en Front Assist en Rollover Detection, paraat.
Later meer
Exacte specificaties voor de Nederlandse markt en de prijzen volgen in aanloop naar de introductie.