Groter, veiliger en zuiniger: dit is de nieuwe ŠKODA FABIA

6 mei 2021
Groter, veiliger en zuiniger: dit is de nieuwe ŠKODA FABIA

ŠKODA presenteert de vierde generatie van haar FABIA. Hij is enkele centimeters gegroeid (en daarmee ruimer dan ooit!). En hij wordt in november in de showroom verwacht.

De FABIA is, na de OCTAVIA, het best verkochte automodel van ŠKODA. Sinds de introductie in 1999 zijn er wereldwijd ruim 4,5 miljoen exemplaren van verkocht. De nieuwe FABIA is groter, veiliger én zuiniger dan zijn voorganger.

Het bericht gaat verder onder de afbeelding

De nieuwe ŠKODA FABIA

Groter en zuiniger

De vierde generatie van de ŠKODA FABIA is gebouwd op het modulaire MQB A0-platform van Volkswagen Group, hetzelfde platform als waar ook (onder meer) de nieuwe Volkswagen Polo op staat. De wielbasis groeit daarmee met 9,4 centimeter naar 2,56 meter. De nieuwe FABIA is dus groter dan zijn voorganger: hij meet 4,11 meter in de lengte en 1,78 meter in de breedte. De binnenruimte, vooral bij de passagiers achterin, is ruimer dan ooit. De bagageruimte is met 50 liter gegroeid naar 380 liter. En met de achterbank plat, past er zelfs 1.190 liter in. Met een cW-waarde van 0,28 is de FABIA het meest aerodynamische model in zijn klasse. Dat is gunstig voor het verbruik: dit kan met 0,2 liter op de 100 kilometer verminderen.

Het bericht gaat verder onder de afbeelding

Het front van de nieuwe ŠKODA FABIA

De looks

De FABIA heeft een compleet nieuwe look. Zijn koplampen staan, net als bij de OCTAVIA en bij de KAMIQ, hoog naast de grille. Bij de duurste variant zijn ze uitgerust met full led-technologie. Die is dan eveneens verwerkt in de achterlichten, wat weer aan de verlichting van de OCTAVIA doet denken.

Het bericht gaat verder onder de afbeelding

Het interieur van de nieuwe ŠKODA FABIA

Hedendaags interieur

ŠKODA voorziet haar nieuwe FABIA van een modern interieur. Standaard is hij uitgerust met een tweespaaks (en optioneel zelfs verwarmbaar) stuurwiel. Maar de echte blikvanger is het 'zwevende' centrale touchdisplay. Afhankelijk van de gekozen uitrusting is het 6, 8 of 9,2 inch groot. Voor het eerst is Virtual Cockpit (met een 10,25 inch groot display) een optie op de FABIA.

Simply Clever

Zoals we van ŠKODA gewend zijn, zit ook de nieuwe FABIA boordevol Simply Clever-oplossingen. Zo zit er een USB-c aansluiting in de binnenspiegel (voor bijvoorbeeld een dashcam) en er zitten leeslampjes voor- en achterin de auto, die (ook) door de bestuurder zijn in te schakelen. Verder heeft hij diverse simme opbergcompartimenten en een verwijderbare bekerhouder.

Het bericht gaat verder onder de afbeelding

Simply Clever

Bovendien is de nieuwe FABIA uitgerust met allerlei veiligheidssystemen, zoals Adaptive Cruise Controle, Park Assist, Manoeuvre Assist (met ultrasone sensorten) en een bijgewerkte Side Assist. Nieuw zijn de verkeersbordherkenning en een automatisch noodremsysteem dat voetgangers en fietsers herkent. En dankzij een eigen SIM-kaart is de FABIA altijd online.

Motoren

De nieuwe FABIA komt op de markt met twee type 1.0 TSI-benzinemotoren: van 90kW/95 pk en van 81 kW/110 pk. De lichtste verdeelt zijn vermogen via een handgeschakelde vijfbak. De sterkste doet dat middels een zesbak of een zeventraps DSG-automaat.

Het bericht gaat verder onder de afbeelding

Dit is de nieuwe ŠKODA FABIA

De FABIA COMBI komt ook terug, als is dat waarschijnlijk pas in 2023. Prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt. Wij verwachten de nieuwe ŠKODA FABIA in november in de showroom.