Elektrische toekomst Audi start met e-tron
19 september 2018Eindelijk is hij daar: Audi's eerste volledig elektrische SUV. De Audi e-tron. Voorafgaand aan de wereldpremière, maandag in San Francisco, brengen de Duitsers hun toekomstplannen met elektrische auto's aan het licht. En die zijn niet mis.
Het eerste model van het elektrificatie-offensief van Audi, de e-tron, arriveert nog voor het eind van dit jaar in Nederland. Over een krappe 7 jaar, in 2025, zal het merk wereldwijd 12 volledig elektrische auto's hebben klaarstaan. Daarnaast wordt ook het aanbod plug-in hybride aanzienlijk uitgebreid.
E-tron en e-tron Sportback
De 12 elektrische auto's moeten goed zijn voor zo'n derde deel van de totale verkopen van het merk. De e-tron is vanaf 22 november te bestellen in Nederland. In 2019 ziet de e-tron Sportback zijn debuut. Beide auto's staan op Audi's MLB-platform, wat ook voor voor de fossiele brandstofauto van Audi en andere Volkswagen-producten wordt gebruikt. Een serie modellen met klassieke carrosserievarianten, waaronder de Avant, wordt eveneens leverbaar.
Porsche
Op de Los Angeles Auto Show die eind 2018 plaatsvindt, presenteert Audi het eerste lid van een ander e-platform: de e-tron GT. Een concept showauto weliswaar, waarvan de techniek is ontwikkeld in samenwerking met Porsche. Het design en karakter van de sportieve coupé met vlakke bodemplaat zullen onmiskenbaar doorweven zijn met het Audi-DNA.
Een ander gezamenlijk project van de ontwikkelingsafdelingen van Audi en Porsche is het PPE-platform, waarbij PPE staat voor Premium Platform Electric. Het zal de basis zijn van meerdere Audi-modellen met volledig elektrische aandrijving in het B-, C- en D-segment.
Chinese markt
Niet alle nieuwe modellen zullen in alle landen leverbaar zijn: in 2025 biedt Audi minimaal 10 volledig elektrische modellen in Europa aan. Een ander model wat wordt ontwikkeld op het modulaire e-platform (MEB), wat de basis is voor een reeks e-modellen in het populaire A-segment, wordt speciaal geproduceerd om te voldoen aan de behoeften van Chinese consumenten.
Concurrentie
Audi's e-tron is niet de eerste crossover in het elektrische segment en zal de concurrentie moeten aangaan met elektrische auto's als de Tesla Model X, de Jaguar I-Pace en de Mercedes EQC. Maar als het gaat om snel opladen, overtroeft Audi zijn concurrenten. Het batterijpakket in de e-tron heeft de grootte van tweepersoons bed en is goed voor een actieradius van ruim 400 kilometer. De e-tron kan tot 150 kW laden bij een snellaadstation en volgens Audi moet 30 minuten laden voldoende zijn om weer heel wat kilometers af te leggen.
Topsnelheid
De e-tron wordt aangedreven door 2 krachtige en vrijwel geruisloze elektromotoren en kan daarmee een topsnelheid van 200 kilometer per uur halen. De auto trekt vanuit stilstand in 6,6 seconden naar 100 km/u, maar gebruikt de bestuurder de 'boost'-functie dan lukt dit in 5,7 seconden.
De 4,9 meter lange, 1,94 meter brede en 1,62 meter hoge auto is zowel rijdend als stilstaand spannend om te zien. Standaard is de e-tron voorzien van ledkoplampen en net als bij de A7, A8 en Q8 zijn de achterlichten door middel van een ledbalk met elkaar verbonden. Optioneel op het model zijn de Audi virtual mirrors: de camera's die de traditionele buitenspiegels vervangen. Het voordeel is dat de virtual mirrors een stuk slanker zijn en de luchtweerstand daardoor vermindert. De auto wordt dus een stuk aerodynamischer.
De e-tron biedt plaats aan 5 inzittenden en is te bestellen vanaf 22 november. De levering start begin 2019. De Nederlandse vanafprijs bedraagt € 84.100,-.*
* Alle prijzen vermeld in dit bericht zijn op basis van de prijzen die geldig zijn per 22 november 2018, tenzij anders vermeld (fiscale waarde), inclusief BTW, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie audi.nl.