Audi scherpt elektro-offensief aan
17 oktober 2019Audi heeft haar toekomstvisie, om - wereldwijd gezien - over een krappe 6 jaar twaalf volledige elektrische auto's in het assortiment te hebben, aangescherpt. Het nieuwe plan is om rond 2025 dertig geëlektrificeerde op de markt hebben, waarvan 20 volledig elektrisch.
Ruim een jaar geleden, toen Audi haar eerste volledig elektrische SUV presenteerde, kwamen de elektrificatie-plannen aan het licht. Twaalf volledig elektrische auto's in het wereldwijde aanbod en een uitbreiding van het assortiment stekkerhybrides. Inmiddels zijn de koersen bijgesteld en mikken de Duitsers op 30 geëlektrificeerde modellen, waarvan twintig 100% elektrisch.
Blijf op de hoogte van het laatste Audi-nieuws
Verschillende platforms
Om elektrische modellen aan te kunnen bieden in het compacte segment tot aan de performance-modellen, liggen vier elektrische platforms aan de basis. De kleinere modellen staan op het MEB-platform, wat ook door Volkswagen wordt gebruikt voor bijvoorbeeld de ID.3. De grotere elektrische modellen komen op het nieuwe Premium Platform Electric (PPE) te staan. Voor bijvoorbeeld de Audi e-tron wordt een aangepaste versie van het MLBevo-platform gebruik. En aan de top van de ladder staat het J1-platform, wat nu door Porsche wordt gebruikt als technische basis voor de Taycan - maar waar ook de vierdeurs Audi Gran Turismo e-tron GT concept gebruik van maakt.
Lees meer over de platforms i.c.m. de verschillende Audi-modellen
Plug-in hybride modellen
Audi breidt haar aanbod stekkerhybrides in rap tempo uit. Eerder kondigde het merk al de plug-in hybride-varianten aan van de A6, de A7, de A8, de Q5 en de Q7. En werd de prijs van de Q5 TSFI e bekend. Nu wordt ook de nieuwe Q7 TFSI e in detail belicht. Daarvan brengt Audi een comfort- en een performance-versie uit.
V.l.n.r: A7 Sportback 55 TFSI e quattro, Audi Q5 TFSI e, Audi Q7 TFSI e, Audi A8 L 60 TFSI e
60 TFSI e quattro
De A8 wordt als stekkerhybride in de markt gezet met een lange wielbasis. Later volgt ook de versie met normale wielbasis. De A8 PHEV wordt, evenals de deels elektrische Q7, aangedreven door een 3.0 V6 TFSI-motor. Het topmodel van de Audi A8, de 60 TFSI e quattro, beschikt over een systeemvermogen van 449 pk en de Q7 60 TFSI e quattro - het topmodel van de nieuwe PHEV SUV - is 456 pk en 700 Nm sterk. Schakelen gebeurt automatisch met een achttraps tiptronic.
De Audi A8 als stekkerhybride met een lange wielbasis
Opladen
De lithium-ionbatterij van de PHEV-modellen ligt onder de vloer van de bagageruimte. De 14,1 kWh-accu is thuis, met een 230 volt-aansluiting, in ongeveer zes-en-een-halfuur volledig opgeladen. Met een aansluiting met een vermogen van 7,4 kW duurt het ongeveer 2,5 uur.