maak kennis met de Audi Q4 e-tron

Klik op een van de afbeeldingen om deze te vergroten

DE AUDI Q4 e-tron: Een compacte vierdeurs SUV

De Audi Q4 e-tron valt op door zijn sportieve weggedrag. Het is een sportieve compacte vierdeurs SUV met een lengte van 4,59 m, een breedte van 1,90 m en een hoogte van 1.61 m.  Hij is zo compact als een Q3, maar heeft de binnenruimte van een Q7. U heeft de keuze uit twee accupakketten en drie aandrijflijnconfiguraties, ook electric quattro. Zijn technische basis is het flexibele MEB-platform van de Volkswagen Group. Hij beschikt over twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen tot 220 kW/299 pk. Mede dankzij quattro vierwielaandrijving duurt de acceleratie van 0-100 km/u slechts 6,2 seconden. De elektromotoren worden gevoed door een grote batterij met een capaciteit van 82 kWh. Deze eigenschappen koppelt de Q4 e-tron aan een actieradius tot 511 kilometer**. De Audi Q4 e-tron is nu bestelbaar en wordt al vanaf juni leverbaar. Prijzen van de Audi Q4 e-tron beginnen bij € 48.295,-.

  • Actieradius tot 511 km
  • Efficiënt en krachtig
  • Sportief
  • ‘Solar Sky’-lak
  • vier luxe Launch editions
  • De Q4 Sportback e-tron bestelbaar vanaf eind juli

Meer informatie

Minder informatie

Augmented reality

De Q4 e-tron concept is ondanks zijn compacte afmetingen zeer ruim binnenin. Hij heeft geen traditionele middentunnel - die relatief veel plaats inneemt - en een wielbasis van maar liefst 2,77 m. Het ruimtelijke karakter wordt nog eens benadrukt door lichte kleuren. De bestuurder heeft de beschikking over een virtual cockpit en een groot head-up display met een nieuwe augmented reality-functie. In het stuur zijn touch-elementen voor de bediening van veel gebruikte functies geïntegreerd en boven de middenconsole bevindt zich een 12,3-inch touchscreen voor de bediening van infotainment- en voertuigfuncties.

Herkenbaar e-tron

Doordat hij designelementen met de e-tron deelt, laat de Q4 e-tron concept direct zien een elektrisch aangedreven Audi te zijn. Punten van overeenkomst zijn onder meer de gesloten grille, de uitgesproken ‘quattro’-wielkasten en het duidelijk geaccentueerde plaatwerk rond de dorpels, dat duidt op de aanwezigheid van een batterij.

De Audi Q4 e-tron concept heeft dankzij de licht aflopende daklijn een zeer dynamisch silhouet en 22-inch wielen versterken de sportiviteit van het ontwerp nog eens. De achterlichtunits zijn door middel van een lichtband met elkaar verbonden.

Zeer innovatief is de ‘Solar Sky’-lak van het studiemodel: het reflecteert bepaalde golflengtes van zonlicht op effectieve wijze en draagt zo bij aan het verminderen van de opwarming van het interieur. Dit is comfortabel voor de inzittenden en draagt uiteindelijk bij aan minder energieverbruik van de airconditioning.

Efficiënt en krachtig

Het MEB-platform biedt volop mogelijkheden op het gebied van aandrijfvarianten en vermogens. De Q4 e-tron concept maakt gebruik van de performance-versie, waarbij zowel de voor- als achteras wordt aangedreven door een eigen elektromotor. Het studiemodel is dan ook een echte quattro. Een speciale aansturingsunit verdeelt de aandrijfkracht optimaal op basis van de (rij)omstandigheden. Voor maximale efficiency gebruikt de Q4 e-tron concept in de meeste gevallen alleen de 150 kW/204 pk sterke elektromotor achter. Als de bestuurder meer vermogen vraagt of als het gripniveau vermindert kunnen ook de voorwielen ‘bijgeschakeld’ worden. Andere elementen die bijdragen aan de hoge mate van efficiency zijn de gunstige luchtweerstand (CW: 0,28), het slimme energie-terugwinsysteem en het geavanceerde warmtemanagement met onder meer een CO2-warmtepomp.

Sportief onderweg

De Audi Q4 e-tron concept valt op door zijn sportieve weggedrag. De sleutelfactor daarbij is de lage en centrale plaatsing - onder het passagierscompartiment tussen voor- en achteras - van het batterijpakket, dat 510 kg weegt. Ook de 50/50-gewichtsverdeling draagt bij aan het voor Audi kenmerkende rijplezier.

vier luxe launch editions

Al direct zijn de Audi Q4 35 e-tron en Q4 40 e-tron er met een keuze uit vier luxe Launch edition uitvoeringen:
De Q4 e-tron Launch edition
heeft alle genoemde features plus 19 inch lichtmetalen velgen, Audi smartphone interface, Audi sound system, stoelverwarming vóór, parkeerhulp achter en diefstalalarm.
De Q4 e-tron Launch edition Advanced
bouwt verder op die luxe met onder andere Matrix LED koplampen, doorlopende achterlichten, dynamische richtingaanwijzers, de Audi virtual cockpit, MMI navigatie plus, sportstoelen, het ambiente lichtpakket en verlichte instaplijsten.
De Q4 e-tron Launch edition Advanced Plus
staat voor ultieme luxe. Naast alle genoemde features zijn ook een panoramadak, parkeerhulp plus, een warmtepomp, de achteruitrijcamera en adaptieve cruise control inbegrepen.
De Q4 e-tron Launch edition S Competition
Die focust op sportiviteit met onder meer het S line exterieur (sportonderstel, specifieke stijlelementen) en S line interieur (sportstoelen met S line logo, zwarte hemelbekleding, aluminium afwerkingsaccenten etc.). Tevens standaard zijn het optiekpakket zwart, Audi drive select, Audi progressive steering en de adaptieve cruise control. Dit gaat samen met alle luxe van de Launch edition Advanced Plus.

accupakketten en laadmogelijkheden

De Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron zijn er met keuze uit twee accupakketten en drie aandrijfconfiguraties. Het 52 kWh accupakket is geschikt voor 7,4 kW-wisselstroomladen en heeft een 100 kW snellaadmogelijkheid. Het 77 kWh accupakket is geschikt voor 11 kW gelijkstroomladen en 125 kW snelladen. 

In de Audi Q4 35 e-tron komt het 52 kWh accupakket samen met een 125 kW/170 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Ook de Q4 40 e-tron-versies hebben achterwielaandrijving, maar dan in combinatie met het 77 kWh accupakket en een elektromotor met 150 kW/204 pk. De Audi Q4 50 e-tron quattro, die enkele weken later bestelbaar wordt, beschikt over het grote accupakket, maar hier hebben de voor- en achteras elk een eigen elektromotor. De unit op de vooras komt uit efficiencyoverwegingen alleen in actie bij krachtig accelereren of als er extra grip nodig is. Het systeemvermogen van 220 kW/299 pk resulteert in een acceleratie van 0-100 km/u in 6,2 seconden en een topsnelheid van 180 km/u (begrensd). Het energieterugwinningsysteem maakt ook gebruik van topografische gegevens en van navigatie-informatie om de actieradius te optimaliseren. De optionele warmtepomp gebruikt restwarmte van het hoogspanningssysteem en de buitenlucht om een ideaal interieurklimaat te bewerkstelligen. Ook dit verbetert de efficiency, zeker op langere ritten.

Elektrisch laden: Eigen oplaadpunt thuis of op het werk

Wanneer u de overstap maakt naar een elektrische auto, is de volgende vraag hoe u uw nieuwe auto gaat opladen. De op lange termijn meest voordelige (én meest handige) oplossing is een eigen laadpaal. U betaalt dan namelijk enkel het stroomtarief van uw energieleverancier.

Om thuis of op kantoor veilig en snel te kunnen laden werkt Van den Udenhout samen met F1RST, de meest innovatieve ontwikkelaar en producent van laadsystemen.

De laadoplossing van F1RST bestaat uit een laadpaal (inclusief installatie) en eventueel een laadpas. Bij dit systeem heeft u géén extra stroomgroep nodig.

 

Meer informatie

AUDI acties

Bij Van den Udenhout profiteert u doorlopend van scherpe acties op nieuwe en gebruikte Audi's. Met onze ruime voorraad aantrekkelijke auto's kunt u snel beschikken over uw nieuwe Audi.


Bekijk alle AUDI acties >

knop-prijslijst-wit.png
PRIJSLIJST

U wilt graag meer weten over deze Audi Q4 e-tron van Van den Udenhout? Neem dan snel contact met ons op of ga langs bij onze Audi vestiging in 's-Hertogenbosch, Eindhoven of Oss.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.